@article{oai:lib.cku.repo.nii.ac.jp:00001330, author = {波多野, 名奈 and Hatano, Nana}, issue = {13}, journal = {千葉経済大学短期大学部研究紀要, Bulletin of Chiba Keizai College}, month = {Mar}, note = {本研究は保育実践における観察・記録の手法を整理し比較する。取り上げるのは、近年日本でも参照されることの多い、ニュージーランドのラーニング・ストーリーとイタリアのレッジョ・アプローチ、そして津守眞の一連の研究である。本論における分析は、まずそれぞれの方法によって記録された事例をとりあげながらその方法論について概括し、次いで三つを比較検討する。結論として、三つの観察・記録方法は、ともに他者との対話に聞かれているという開放性を備えていながらもその程度が異なっている点、主観性を排除していない点においては共通しながらもその位相を違えているという点が明らかにされた。, The purpose of this study is to compare and organize observation methods regarding childcare and education practices. The approaches that will be analyzed are New Zealand's Learning Stories, Italy's Reggio Emelia Approach (which have both been referred to often in recent years in Japan), and Makoto Tsumori's series of studies. The analysis of this paper will first summarize the methodologies of each approach while examining recorded cases, then, using these summaries, conduct a comparative investigation of the three. The conclusions of the analysis show that, while there are numerous similarities among the three observation methods, there are clear differences in their degree of openness and the ways each approach expresses subjectivity.}, pages = {14--23}, title = {保育実践における観察方法に関する理論的検討 ― 開放性と主観性という観点から ―}, year = {2017}, yomi = {ハタノ, ナナ} }