WEKO3
アイテム
音楽学習における絵図や写真の活用について - スペインの音楽教科書より -
https://lib.cku.repo.nii.ac.jp/records/856
https://lib.cku.repo.nii.ac.jp/records/856562973d7-1e0e-42ef-94df-6382884100ea
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-12-15 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 音楽学習における絵図や写真の活用について - スペインの音楽教科書より - | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | The utilization of pictorial diagrams and photographs for music learning; Spanish music textbooks | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | music textbooks | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | utilization of pictorial diagrams and photographs | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Spain | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12125406 | |||||||||||||
著者 |
桐原, 礼
× 桐原, 礼
|
|||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 本研究においては、スペインの音楽教科書および付属CD-ROM の内容、実践事例の分析を通して、音楽学習において絵図や写真を活用する利点について検討した。絵図や写真を活用した学習の良さは、音楽的な知識の定着を促すことにある。子どもたちの身近な物やシンボルを音や音符に見立てることで、言語や五線譜による楽譜の情報よりも分かりやすい表現で説明がなされるためである。また、絵図や写真を用いたクイズ形式での作業により、子どもたちの学習意欲を高めることができる。このように絵図や写真は、子どもたちが視覚的に音楽に関する情報を得て、それらを自らの知識としていくことに役立てられる。 | |||||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | This study examines the benefits of pictorial diagrams and photographs for music learning, analyzing Spanish music textbooks, the contents of companion CD-ROMs and practical cases. The merit of the learning method using pictorial diagrams and photographs is the fact that it contributes to build musical knowledge. By using the items and symbols, which are familiar to children, to resemble tones and notes, an explanation with a simpler expression can be given than in the case of using information of charts described in a language or staff notation. Also, working on a quiz, using pictorial diagrams and photographs, can increase children's desire to learn. Thus, pictorial diagrams and photographs help children to obtain the visual information of music and to store it as their knowledge. | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 千葉経済大学短期大学部研究紀要 en : Bulletin of Chiba Keizai College 号 8, p. 59-68, 発行日 2012-03-31 |
|||||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | KJ00007850885 | |||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 13498312 |